Skip to main content

Resevillkor

Gällande resevillkor
Bella Resor (agent) förmedlar resor på uppdrag av Bella Rejser SL (arrangör) enligt dessa resevillkor. 

Betalning: 
Vid betalning accepterar kunden samtliga Bella Rejser SL’s gällande resevillkor. 

Pris: 
Grundpris gäller per person, i delat dubbelrum/lägenhet. I grundpriset ingår även utflykter och övrigt som anges i programmet. Priset är det samma oavsett om du väljer att delta i alla delar av programmet, eller ej. Priset är inklusive moms.

Eventuella tillägg: 
Om du har beställt ett tillägg framgår detta av resebeviset.

Kundens ändringar, överlåtelser och avbeställningar:
När anmälningsavgiften eller hela resans pris har betalats är avtalet bindande. Ändringar, överlåtelser eller avbeställningar kan därefter endast ske enligt nedanstående villkor. Resenären ansvarar helt eller delvis för resans pris beroende på tidpunkten för ändringen eller avbeställningen.

Ändring av resa:
Fram till 60 dagar före avresa kan resan ändras till en annan resa hos Bella Resor mot en ändringsavgift på 1 000 SEK per person, förutsatt att samma resenärer deltar.

Vid ändringar som görs mellan 60 och 7 dagar före avresa kan ändring endast ske efter överenskommelse med Bella Resor och mot en ändringsavgift på 5 000 SEK per person.

Ändring kan endast genomföras om våra samarbetspartners (flygbolag, hotell m.fl.) tillåter det.

Överlåtelse av resa:
Resan kan överlåtas till en annan person som uppfyller villkoren för deltagande, under förutsättning att Bella Resor meddelas skriftligen senast 7 dagar före avresa, i enlighet med 3 kap. 10 § i paketreselagen (2018:1217).

För överlåtelsen tas ut en avgift på 5 000 SEK per person, som motsvarar de administrativa kostnader som uppstår i samband med ändringen.

Överlåtaren och förvärvaren ansvarar solidariskt för betalningen av eventuella utestående belopp samt eventuella merkostnader som följer av överlåtelsen.

Avbeställning av resa:
Meddelande om avbeställning ska lämnas omedelbart och skriftligen till Bella Resor. 
Resenären kan teckna en avbeställningsförsäkring som gäller om man hindras från att resa på grund av sjukdom m.m. Vid avbeställning på grund av sjukdom skickas läkarintyg direkt till resenärens försäkringsbolag tillsammans med det sjukintyg som kan beställas från försäkringsbolaget eller via dess webbplats.

Eftersom flygbiljetter, hotellrum/lägenheter och vissa entrébiljetter för arrangerade utflykter bokas och betalas i förväg – och ofta inte kan återbetalas – gäller följande regler vid avbeställning:

Fram till 60 dagar före avresa:
Inbetalt belopp återbetalas med undantag av anmälningsavgiften. Anmälningsavgiften är 3 000 SEK per person och täcker även administrativa kostnader vid avbeställning.

Mindre än 60 dagar före avresa:
Hela resans fakturerade pris förloras.

Kundens ansvar:
Kunden ansvarar för att ha med sig giltigt pass, försäkring och eventuella intyg (t ex läkemedel). Kunden ansvarar för att kontrollera Bella Resors resebevis så att detta stämmer överens med kundens beställning. Det är viktigt att namnet i resebeviset är skrivet på exakt samma sätt som i kundens pass, vilket är ett krav för att kunna checka in på flygplatsen. Bella Resor fråntar sig ansvaret i de fall felaktiga uppgifter har uppgivits av kunden.

Krav på fysisk och psykisk förmåga och assistans:
Bella Resor följer gällande bestämmelser enligt Paketreselagen och har rätt att fastställa rimliga drifts- och servicevillkor som säkerställer en trygg och punktlig resa för samtliga deltagare.

Våra resor förutsätter att resenärerna fullt ut har den fysiska och psykiska förmåga som krävs för att klara sig själva under resan. Resorna är inte anpassade för personer med rörelsehinder eller andra förhållanden som kräver särskild hjälp, och reseledare eller annan personal är inte skyldiga att bistå med lyft, bagage eller liknande. På många resor förekommer längre promenader, ofta över 5 kilometer per dag.

Researrangören och reseledaren förbehåller sig rätten att avvisa deltagare som bedöms sakna nödvändig fysisk eller psykisk förmåga att genomföra resan eller enskilda utflykter utan olägenhet för övriga gäster. Sådan avvisning ligger utanför arrangörens ansvar och sker med hänsyn till säkerhet och trivsel.

Av hänsyn till alla resenärer erbjuder Bella Resor inte individuell assistans på flygplatsen. Gäster som själva bokar assistans utanför arrangören bör vara medvetna om att transferbussen inte kan vänta och kan ha avgått när assistansen är avslutad.

Bagage:
Handbagaget och resväskans maximala vikt framgår i resehandlingen.

Bella Resors ändringar eller avbokningar:
Bella Resor reserverar sig för nödvändiga ändringar av resan, samt avbokning. Genomförs inte resan p.g.a. för få anmälningar återbetalas kundens hela betalning för resan. Bella Resor kan avboka en resa upp till 20 dagar innan planerad avresedag. Vid eventuella ändringar av resan blir kunden informerad snarast möjligt.

Flygförseningar: 
Flygförseningar kan inträffa av olika anledningar. Om detta sker skall du följa den information flygbolaget eller deras representant informerar om. Bella Resor ansvarar för att informera dig om eventuell ersättning från flygbolaget enligt EU förordningen 261/2004. Denna specificerar även att eventuell ersättning sker mellan kund och flygbolag. Bella Resor kan inte ansöka om ersättning för kunden.

Prisändring efter anmälan:
Resans pris är baserat på gällande avgifter, skatter och valutakurser som framgår av resebeviset. Bella Resor ansvarar inte för eventuella höjningar eller sänkningar av priset. Inte heller eventuella avgifter, exempelvis flygplats-, landnings- och startavgifter. Prishöjning skall meddelas senast tre veckor före avresa och får inte överstiga 10% av resans totala kostnad. Om gränsen för prishöjning överskrids kan kunden avbeställa och få hela resan återbetald av Bella Resor. Detta skall göras senast en vecka efter att kunden informerats om prishöjningen. Om priset sjunker blir kunden informerad och Bella Resor återbetalar beloppet om detta överstiger 200 kr. Prissänkning som sker inom tre veckor före avresa återbetalas inte.

Lokala turistskatter:
Om hotellet på resmålet har infört turistskatt betalas detta av kunden direkt till hotellet. Det rör sig om mellan 40 och 100 SEK per person och natt. 

Reklamationer: 
Klagomål hanteras av Bella Resor (agent) på uppdrag av Bella Rejser SL (arrangör). Reklamationer under resan skall omgående meddelas till respektive flygbolag, hotell, reseledare eller Bella Resor. Vi strävar efter att lösa eventuella problem på plats. Om ett problem däremot inte går att lösa direkt, rekommenderar vi dig att lämna in en skriftlig reklamation snarast under resans gång. Detta är en förutsättning för att Bella Resor ska kunna kompensera för reklamationen, i de fall detta är berättigat.

Resehandlingar: 
Direkt efter registrering får kunden ett resebevis/en faktura samt information om betalnings-villkor, restider mm. Två till tre veckor före avresan får kunden ytterligare information som anger exakt tid och plats för upphämtning med buss. 

Researrangör:
Bella Rejser SL (Travel Agency : I-AV- 0004892.1), C. Roblens, 2, 38400 Puerto de la Cruz är researrangör för de resor som  förmedlas av Bella Resor, och avtalet ingås mellan researrangören och kunden på villkoren i dessa resebestämmelser.

Oktober 2025


 

Sök resa

Din resa startar från din kommun

Fyra goda anledningar att resa med Bella Resor
1. Det är enkelt och smidigt

Du hämtas upp vid en central plats i din kommun och körs med buss till flygplatsen. Här erbjuds du hjälp med incheckning och bagageinlämning, vilket ger dig en bekymmersfri och lugn start på resan. Vid hemresan kör bussen tillbaka samma väg.

2. Det är tryggt

Din svenska reseledare är närvarande hela veckan. Hotell, måltider och utflykter är arrangerade och betalda i förväg. Vi genomför programmet i lugn takt – så att du kan fokusera på att njuta och få uppleva det bästa som resmålet har att erbjuda.

3. Det är lätt att hitta likasinnade

Det spelar ingen roll om du startar resan tillsammans med någon, eller om du reser själv. Semestern spenderas i grupp tillsammans med andra jämnåriga. Många berättar om nya vänner de har funnit, som de väljer att träffa igen efter hemkomsten.

4. Det är väldigt trevligt

Vi gör det mesta tillsammans – vi bor på samma hotell, äter mat tillsammans och vi åker på utflykter. De flesta som är med på resan kommer ju från samma hemkommun – där många delar liknande erfarenheter – och samtalen flyter på lätt!